Twitter

Nu in de aanbieding: Mestic tafel barbecue met gratis houtskool, brandgel en lange lucifers voor € 79,95! Kom langs… twitter.com/i/web/status/1…

Heeft waterstof de toekomst?


Ook het grote Duitse automerk Audi zet nu maximaal in op waterstof.

Audi heeft weliswaar net de elektrische e-tron klaar, maar in de boardroom kijkt men al naar de volgende stap. Net als mega-toeleverancier Bosch gaat Audi plankgas geven met waterstof.

Het lijkt erop dat autofabrikanten steeds vaker hun geld inzetten op waterstof. Het vluchtige goedje heeft dan ook veel voordelen ten opzichte van accu-aandrijving bij elektrische auto’s. Inmiddels hebben merken als Mercedes-Benz, Toyota en Hyundai al een productierijpe auto in de aanbieding en binnenkort voegt ook Audi zich bij dat rijtje.

Volgens Audi-CEO Bram Schot blijft de ‘range anxiety’, oftewel de angst om te stranden zonder stroom, mensen zorgen baren. Audi is vorig jaar al een samenwerking aangegaan met Hyundai om de brandstofcel verder te ontwikkelen. Vorig jaar presenteerde Audi al de H-tron, een waterstofauto op basis van de zogenoemde h-tron Quattro concept uit 2016. De auto zou al in 2021 uit kunnen komen, als project met auto's die worden geleased aan geïnteresseerde klanten.

Milieu nauwelijks belast

Auto’s die op waterstof rijden, zijn als het ware elektrische auto’s die de elektriciteit niet in zware batterijen meezeulen, maar zelf elektriciteit maken uit waterstof in een brandstofcel. Uit de uitlaat van die auto’s komt schoon water. Als de waterstof wordt gemaakt met groene stroom, wordt het milieu nauwelijks belast.

Een ander groot voordeel ten opzichte van de elektrische auto’s op batterijen is dat tanken even snel gaat als bij een benzineauto. Langdurig wachten bij een laadpaal tot je verder kunt is er dus niet bij. Ook is de actieradius veel groter dan bij elektrische auto’s op batterijen. Volgens deskundigen is op termijn een bereik van 1000 kilometer op één tank mogelijk. Dat is vergelijkbaar met een dieselauto.

De kans is reëel dat de Audi h-tron gebruikmaakt van techniek uit de Hyundai Nexo, maar dan als waterstof-hybride met een oplaadbare accu om de actieradius nog te vergroten. Een echte serieproductie mogen we verwachten in de tweede helft van het komende decennium. Audi wil tegen 2025 tegelijk twaalf volledig elektrische modellen op de markt brengen.

Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Audi werkt al twintig jaar aan een waterstofauto en presenteerde meerdere keren een conceptwagen. Inmiddels wordt de zesde generatie getest. Nu is de techniek ver genoeg om een model in productie te nemen. 

Bron:Erik Kouwenhoven 05-05-19

Reageren

Velden met een * zijn verplicht

Terug naar het overzicht