Klanten vertellen

Riet en Ren Numan vertellen

Aanbod nieuwe caravans

Home » Riet en Ren weer op reis

Riet en Ren Numan vertellen over hun vakantie van 2014. Zoals ze in hun vorige vakantieverhaal geschreven hebben, hebben ze een prijs gewonnen van “LeadingCampings”. Een week gratis naar camping “Wulfener Hals” op het eiland Fehmarn in de Oostzee aan de noord Duitse kust.

Half augustus hebben we ons  hotel weer aangekoppeld en zijn onderweg gegaan naar onze vakantie bestemming.  Ondanks dat het maar 530 kilometer rijden is naar de camping hebben we, zoals we meestal doen, een overnachtingcamping op de heen en terugweg gezocht. Onze heenweg overnachting was op “ campingplatz Lubeck-Schonbocken”.

Een kleine camping 4 kilometer van Lubeck, een mooie stad om te bezichtigen, en nog maar 85 kilometer verwijdert van onze eindbestemming. De volgende dag de spulletjes weer ingepakt en de reis hervat naar het eiland “Fehmarn”. Het weer was niet al te best, regen en wind. Gelukkig waaide het niet te hard, anders wordt de Fehmarsundbrücke afgesloten en moet je wachten op een parkeerplaats of overnachten op een camping in de buurt. Om de camping te bereiken moet je wel met je combinatie over erg smalle landweggetjes rijden. Af en toe een paar spannende momentjes met tegenliggers. Bij camping “Wulfenerhals” aangekomen de auto met caravan parkeren en aanmelden bij de receptie.

We hadden al een plaats besproken en bij de receptie was door de organisatie “LeadingCampings” al bekendgemaakt dat wij de prijswinnaars van de december 2013 zijn. Van de vriendelijke receptioniste kregen we een “Gutschein” voor een diner in een van de restaurants van de camping. Ook mochten we een week lang gebruik maken van 2 fietsen. Hier hebben we geen gebruik van gemaakt omdat we onze eigen fietsen bij ons hebben. Dus na inschrijving ons plekje opgezocht. Niet het meest zonnige plekje, maar wel een beetje in de luwte. Ook de super schone toiletgebouwen waren niet te ver weg.

De eerste week was het echt Nederlands weer. Zonneschijn afgewisseld met bewolking regen en wind. Eerst het eiland maar eens met de auto verkennen. Een dagje Denemarken is misschien wel leuk, maar dat is nog wel ver rijden. Dan maar naar ”Puttgarden”, waar de veerboot naar “Rodnyhavn” in Denemarken vertrekt (boarden en overvaart duurt ongeveer een uur).

Toch de oversteek maar niet gedaan. Het waaide te hard en we waren bang zeeziek te worden. Dan maar naar de “boardshop” droog en warm. Twee verdiepingen alleen maar drank en op de derde vierdieping “Wonka Chocolate World”. Toch maar een fles whisky meegenomen en weer terug naar de camping. Vanaf de tweede week werd het weer beter. Zon en ongeveer 24 graden. Mooi weer om de camping en de omgeving te verkennen. Gelijk maar van onze “Gutschein” gebruik gemaakt en heerlijk gegeten in het restaurant “Seeblick”. Op de camping is voor watersporters, golfers en paardrijden genoeg te beleven. Je kunt voor alle sporten een korte cursus volgen om daarna door te groeien naar een echte prof.

Met mooi weer is het leuk het eiland per fiets te verkennen. Bij de receptie heb ik wat informatie opgehaald, waaronder ook het “Fehmarnmagazin” wat regelmatig uitkomt. Hierin is leuke informatie te vinden.

Vandaag is het erg mooi weer, dus zijn we naar “Burg” gefietst. Makkelijk te doen 5 kilometer heen en weer terug.  “Burg” is het enige en oudste stadje op het eiland “Fehmarn”. Elke woensdagmorgen is hier een gezellige weekmarkt. Het wegdek van de binnenstad is geplaveid met keien. De kleine vakwerkhuisjes zijn typisch Duits, maar toch doet het wat Nederlands aan.

Na wat inkopen te hebben gedaan hebben we wel dorst en trek in een lekker hapje gekregen.  Dus op zoek naar een gezellig terrasje. Die hebben ze hier genoeg. Omdat het zulk mooi weer is zijn de terrasjes vrijwel allemaal bezet. Uiteindelijk toch een plaatje gevonden bij fisch-bistro de “Kombuse”.

Een eenvoudige bistro maar wel met verse vis en andere ingrediënten. Eerst maar een lekker koel biertje bestelt en de menukaart bekeken. De trek is niet zo groot om een groot menu te bestellen, dus uit de voorgerechten maar een salade gekozen. Maar goed ook, want dit was zo lekker gemaakt met een overheerlijke saus en heerlijke zalm. De ober vraagt wel drie keer of alles naar wens is en of het eten smaakt. We konden niet anders dan een compliment geven voor de heerlijke salade.

Met onze buik vol gegeten weer op de fiets gestapt en via de kleine landweggetjes terug naar de camping. Daar werden we opgewacht door een jonge man van het animatieteam van de camping. Tot onze verbazing sprak hij erg goed Nederlands. Logisch ook want hij en zijn tweelingbroer komen dus uit Nederland (geboren in Apeldoorn) en hebben de leiding over het animatieteam. Hij feliciteert ons met de gewonnen prijs van  “LeadingCampings”  en biedt ons weer een diner en ontbijt aan (voor  eenmalig 10 euro ben je al lid en de kaart geeft je bij aankomst en vertrek leuke voordelen).

Eerlijk als wij zijn zeggen we dat we al een guhtschein voor een diner hebben ontvangen en dat we al bij restaurant “Seebilck” hebben gegeten. Dat weet ik zei hij, maar ik heb dit voor jullie als winnaars geregeld. Dus zaterdagavond dineren bij restaurant “Surf Board” en gelijk zondagmorgen een ontbijt. Ook hier werden weer flink in de watten gelegd. Uitstekende vis gerechten en een lekkere fles wijn. Na het ontbijt een wandeling langs de “Steilkuste”. Dit is een beschermd gebied waar je in het voorjaar niet mag komen in verband met de nestelende oeverzwaluwen. De hele klei wand zit dan ook vol met nestgaten.

Ook de laatste week is het bijzonder mooi weer dus weer op de fiets, maar nu naar het kleine vissersplaatsje “Burgstaaken”. Dit dorpje kun je vanaf de camping zien aan de andere kant van een soort binnenmeer. Ook dit is weer een ritje van ongeveer 5 kilometer. Aangekomen, de fietsen op slot gezet en het haventje te voet bekijken. De gevangen vis wordt door de vissers aan boord schoongemaakt en verkocht. Hoe vers wil je het hebben?

Toch is er nog verser zeeleven te vinden aan de kade. Door de stevige wind van de eerste week zijn erg veel kwallen richting de kust gedreven. Toch wel een mooi gezicht, maar liever niet er tussen zwemmen.

Je kunt hier ook nog een onderzeeër gezichten en natuurlijk ook hier weer lekker vis eten. Dus ook hier maar weer lekker in het zonnetje gaan zitten en een gebakken visje opgepeuzeld. In de loop van de middag weer terug gefietst naar de camping. We hadden besloten de voortent eraf te halen omdat die nu lekker droog is. De volgende dag zijn we maar op de camping gebleven en lekker geluierd.

Vandaag vertrekken weer terug naar huis. Alles ingepakt, caravan achter de auto en op naar huis. We hadden natuurlijk voor de zekerheid voor de terugweg ook een camping uitgezocht  ongeveer halverwege de reis. Dat blijkt dus een goed idee te zijn geweest omdat we rond Bremen in een aantal files zijn gekomen. Dus afgeslagen naar Oyten genomen op weg naar “Knaus campingpark Oyten”. Een eenvoudige camping niet ver van de autobaan. Caravan op de plaatst gezet en een douche genomen in het verouderde maar zeer schone sanitair gebouw.  Nu even rustig zitten in het zonnetje met ons laatste Grolsch biertje. De volgende morgen op weg naar huis. In de loop van de middag thuis aangekomen. Caravan afgekoppeld en de nodige spulletjes eruit gehaald. Volgende dag de caravan schoon gemaakt en weer naar zijn winterverblijf gebracht. De Duitse Oostzee kust was zeker de moeite waard en we gaan in de toekomst deze omgeving nog verder verkennen.