Klanten vertellen

Op reis met de camper

Aanbod nieuwe caravans

Home » Riet en Ren voor het eerst met de camper op reis

Riet en Ren voor het eerst met de camper op reis

We hadden al lang de wens een camper te kopen maar, zoals veel mensen, besloten we dit pas na onze pensionering te verwezenlijken. Na een turbulent jaar besloten we toch maar de caravan bij Holiday Sport in te ruilen en Berry te vragen een Hymer Exsis T 578 voor ons te zoeken. Dit is gelukt en in augustus was die binnen. Dus snel een afspraak gemaakt om ons nieuw vakantieverblijf te bekijken.

Omdat het onze eerste camper vakantie is hebben we besloten een rondje Nederlandse kust te doen. Ook in eigen land zijn mooie plekjes te vinden.  Dus voor we op pad gaan heb ik natuurlijk op internet gezocht naar bezienswaardigheden. Zo kwam ik terecht bij de site van “TripAdvisor”. Ik heb dus voor elke camping die we hebben bezocht op deze site gekeken wat eventueel leuk is te bekijken.

Voordat we de overtocht naar Noord Holland maken, gaan we eerst overnachten bij onze kennissen, de eigenaar  van camping “Wisentbos”. Op naar Dronten en een leuk plekje zoeken op de voormalige tennisbaan die verbouwd is naar camperplaatsen.

De camper geïnstalleerd en na een paar uurtjes kwamen er steeds meer campers bij. Onze Duitse  buren waren vissers. Er worden vanuit de camping elk jaar viswedstrijden georganiseerd en dit is onder de fervente vissers bekend.

Omdat de camping centraal in de Flevopolder ligt kun je de omgeving mooi verkennen. Als je de wind niet tegen hebt is het heerlijk fietsen door het polderlandschap, maar met elektrische ondersteuning is ook tegen de wind in fietsen te doen. Vanaf de camping is het een klein stukje fietsen naar het winkelcentrum van Dronten. Zeker leuk om eens te bekijken is de Orchideeën Hoeve in Luttelgeest.

Maar er is natuurlijk veel meer te zien.

De volgende dag gaan we via de dijk Lelystad Enkhuizen richting Den Helder. Nu ervaren we het gemak van de camper. Luifel indraaien, fietsen en stoelen in de garage en binnen alles weer op z’n plek gezet en rijden maar. Het was wel even wennen aan de navigatie. In den Helder hadden we een afslag gemist en zo zaten we opeens op de weg naar de veerboot voor Texel. Gelukkig konden we ergens omkeren en toen hadden we de juiste route weer te pakken. Bij het uitzoeken van de verschillende campings hebben we gekeken of er campers zijn toegestaan. In Den Helder hadden we camping “Donkereduinen” uitgezocht. Voor campers is er net voorbij de ingang een veld waar je ruim kunt staan. Het is een niet te grote  camping maar met goed en schoon sanitair. De camping ligt tegen rand van het bosgebied “de Donkereduinen”. Hier kun je leuk wandelen door het bos en door de duinen naar het strand. De volgende dag door het duingebied naar “Fort Kijkduin” gefietst. Vanuit het fort heb je een mooi uitzicht over de zee naar Texel en Den Helder.

Onze buren (weer Duits) zijn op de fiets met de veerboot naar Texel gegaan en daar een gedeelte van het eiland verkent. Voor ons was het rondje fietsen door de duinen en een bezoekje aan het strand genoeg, want  we moesten ook nog wat boodschapjes doen om morgen wat te eten te hebben op de volgende camping.

Ook hier is zijn er in de omgeving veel meer leuke dingen te doen of te zien

Vandaag de camper weer ingepakt en via de Duinweg op weg naar camping “Bakkum” in Castricum aan Zee. De route langs de duinen is erg mooi en rustig.

Alle camperplaatsen zijn bezet, maar er waren zo her en der op de camping wel wat plaatjes vrij. Dus eerst de camper op de parkeerplaats geparkeerd en te voet de vrije plaatsen bekijken. We vonden een leuke plek waar we makkelijk met de camper konden komen. Omdat de camping heuvelig is was het even goed uitkijken om de camper goed op z’n plek te zetten. Het ging aan de rand stijl naar beneden.

Het is echt een gezinscamping, voor kinderen is er genoeg te doen. Ook hier de fietsen weer uitgepakt  en eerst maar eens richting het strand. Het was erg warm die dag, dus op jacht naar een leuke strandtent met een lekker biertje. Aan het einde van de Zeeweg was de duinovergang snel gevonden en het lekkere biertje ook. Het biertje van het bovenwindse eiland Texel “Texels Skuumkoppe” smaakte heerlijk en het is dus ook niet bij één gebleven. Na weer een beetje te zijn bijgekomen willen we toch even langs de branding wandelen en eens kijken of we leuke schelpen kunnen vinden. Als je zo zoekend langs het strand wandelt heb je zo een aantal kilometers gelopen, lekker uitwaaien.

We begonnen het zonnetje in onze nek te voelen en het was ook tijd om te eten, dus maar weer terug naar de camping. Dit was een makkelijk ritje van de duinen naar beneden. We hadden geen zin meer om te koken dus zijn we gestopt op het winkelplein van de camping, hier heb je verschillende mogelijkheden lekker te eten. De volgende dag ‘s morgens naar het strand geweest nog even lekker te wandelen en ’s middags nog wat boodschapjes gedaan in Castricum. Ook hier is in de omgeving weer genoeg te beleven en te bekijken.

We zijn weer onderweg naar de volgende verblijfplaats, camping “Noordduinen” in Katwijk aan Zee. Het was ons op camping  “Bakkum” al opgevallen dat het door het mooie najaarsweer erg druk is. Camping “Noordduinen” was dus ook helemaal volgeboekt. De receptiemedewerkster was zo vriendelijk bij hun zuster camping “Zuidduinen” te informeren of daar nog plaats is.

We hebben geluk we kunnen daar terecht. Het was een kort ritje over de boulevard van Katwijk naar de camping “Zuidduinen”.  Dit is ook weer een kleine camping, maar met goed en schoon sanitair.

Ook deze camping was redelijk vol en in de middag liep die helemaal vol. De campers moesten op verzoek van de campingeigenaar in de lengte richting gelijk aan het pad worden geplaatst omdat er slecht weer wordt voorspeld. Gelukkig dat we van plan zijn het weekend te blijven want we staan zo dicht op elkaar dat we er niet uit hadden gekund zonder de buren te vragen hun camper te verplaatsen. Het waaide zelf zo hard dat we de schotel moesten inklappen dus de dobbelstenen opgezocht en een potje Yahtzee gespeeld. Is ook wel net zo gezellig.

’s Avonds begon het inderdaad te waaien en te regenen. De volgende dag was het gelukkig weer droog maar het waaide nog wel stevig.
Vanaf de achterkant van de camping fiets je zo de duinen in of naar de boulevard van Katwijk aan Zee. Eerst even Katwijk in want er was een gezellige markt. Met de fiets ben je er zo en heb je ook geen parkeerprobleem. Alhoewel ze dit in Katwijk goed hebben opgelost, parkeergarages onder de duinen. Fietsen neergezet aan een fietsenrek achter de “Oude Witte Kerk”. Achter de kerk ligt een leuk plein en om de hoek het “Andreashofje” .

Terwijl we over de markt liepen, kregen we zin aan een lekker bakkie koffie. We vonden een gezellig terrasje bij de bakker. Als je toch in het vissersdorp bent wil je toch ook wel een lekker stukje vis eten. Dus aan de overkant bij “Schuitemaker”  haring gekocht voor op het broodje als avondeten. Ze kunnen hier wel haring schoonmaken, over heerlijk en mals. Leuk dorpje, maar wel jammer dat er veel oude gebouwen zijn vervangen door nieuwe bouwwerken.

De volgende dag was er nog steeds veel wind maar het was wel droog.  Lekker weer dus om uit te waaien op het strand. Heeft toch wel wat, de wind en de wolken aan de kust. Later op de dag klaarde het weer op en kwam het zonnetje erbij. Dat levert weer foto’s op met een wat tropische sfeer.
Bezienswaardigheden omgeving Katwijk.

Maandag weer op pad. We gaan nu naar Renesse in Zeeland. We zijn hier al vaker geweest op camping International. Dit is ook een fijne camping waar je goed kunt verblijven. Omdat we een “Leading campingcard” hebben hebben we gekozen voor het “strandpark de Zeeuwsekust”. De Leading campings zijn meestal 5 sterren campings met goede faciliteiten. Meestal ook iets duurder. Op deze camping kun je ook gebruik maken van je ACSI card. Omdat we nu de camper hebben is het de bedoeling ook buiten het seizoen op pad te gaan, dus wij hebben ook dit jaar een ACSI card aangeschaft. Dit leverde toch wel een leuke korting op zo laat in het seizoen. Als je aan komt rijden ziet het er al mooi uit. Komt natuurlijk ook omdat het mooi weer is en lekker warm al zo vroeg in de morgen.

Eerst de camper parkeren en ons melden bij de receptie. Ook hier is de camping weer redelijk vol en er zijn ook veel reserveringen gedaan. Maar er zijn nog plaatjes vrij dus met de plattegrond in de hand op verkenning. Er is een speciaal gedeelte voor campers, verharde wegen en plaatsen met voldoende gras en groen. Wij vonden een plekje op de camping. Ook hier verharde paden, en een met schelpen verharde plaats met een mooi grasveldje voor de deur.  Dus terug gelopen plaats gereserveerd en de camper opgehaald. Super fijne camping. Ook weer goed en schoon sanitair.

De volgende dag besloten naar Burgh-Haamstede te fietsen via de duinroute. Dit pakte een beetje anders uit omdat de borden die we volgde ons via de weilanden voerde en we geen duin hebben gezien. Maar we kwamen toch uit in Burgh-Haamstede. Hier nog wat rond gestruind en zo kwamen we bij slot “Haamstede”.

Op de terugweg de borden “fietspad” naar Renesse gevolgd. Via deze route fietsten we wel door het duingebied. Schelpen padjes, maar goed te fietsen. Uiteindelijk kwamen we uit in Renesse West. Hier zagen we dat je vanuit hier inderdaad nog een andere route kunt fietsen over en door de duinen. Goed onthouden, dit is voor een van de volgende dagen. Terug naar de camping en even een tussenstop op het terras. Nu maar eens geen biertje maar een lekker glaasje koele witte wijn (ook lekker).

Toen we terug kwamen bij de camper, je raad het al, weer Duitse buren. Een leuk jong stel met dochtertje uit Berlijn.  Nederland met mooi weer is dus toch wel de moeite waard om vakantie te houden. De volgende dag gaan we naar de Brouwersdam. We willen wel eens zien waarom hier zoveel wind- en kite surfers zijn. Als je de dam af fietst staat deze helemaal vol met campers en caravans, ongelofelijk. Als je in de buurt van “Port Zeelande” komt heb je een enorm breed strand. Als je de strandovergang overloopt lijkt het wel de Sahara.

Dit was weer een lekker dagje. We hadden oorspronkelijk het plan door te rijden naar Gulpen in Limburg. Hier zouden we onze laatste camping bezoeken. Maar de weersberichten voorspelden bijzonder goed weer voor de komende week met temperaturen ruim boven de 30 graden. Omdat we het erg naar ons zin hebben op de camping en het aan zee meestal iets koeler maar besloten er nog een weekje bij te boeken. Dit gaf ons mooi de gelegenheid de eerder geplande fietsroute door de duinen naar Burgh-Haamstede te fietsen. Nu hadden we wel het juiste fietspad door de duinen met af en toe mooie doorkijkjes over de zee. Ook hier weer even het strand opgelopen en bij een strandtent nog iets gedronken.

Op de terugweg nog even over de streekmarkt gelopen die in het hoogseizoen elke woensdag in Renesse wordt gehouden. Door het  mooie weer is de markt met een maand verlengd. Hebben wij even geluk, nog een heerlijk Zeeuwse droge worst gekocht en (hand)gesuikerde amandelen. Zo lekker op de camping wat te knabbelen.

Gelukkig heb ik mijn vliegers meegenomen want vandaag hadden we even geen zin met de fiets er op uit te trekken. Riet was lekker aan het rommelen en een puzzeltje aan het oplossen. Dus ik de vlieger gepakt en nog maar eens op het strand mijn stuurkunsten oefenen.

Vandaag geen zin om te koken dus uit eten in het restaurant van de camping. Gezellig restaurant leuke bediening en goed eten. Na het eten nog even lekker natafelen op het terras, natuurlijk weer met een drankje. Het is  vakantie dus moeten we er ook maar van genieten.Vlak naast het terras in er een waterspeeltuin voor de kinderen.

Ook hier in de omgeving is weer van alles te bekijken.

Zo dit was het dan weer. Ik hoop dat er ook voor u leuke informatie bij zit.

Groetjes Riet en Ren Numan uit het mooie Nederland.