Klanten vertellen

Aanbod nieuwe caravans

Home » Ans en Jan op reis

Ans en Jan Hoeve vertellen

Ans en Jan Hoeve maken een fietstocht vanaf de oorsprong van de Inn bij de Malojapas in Zwitserland tot de monding in de Donau bij Passau.

De eerste dag 13 augustus

De eerste dag Is verregend en toen maar besloten om met de auto het eerste deel van het traject af te leggen. In Pfunds hebben we overnacht en onze autto gestald, om hem op 21 auugustus pas weer op te halen.

De tweede dag 14 augustus

Na ruim 24 uur regen is eindelijk droog en dus zijn om 8.30 met volle bepakking gestart. Het eerste deel ging door het ober Inntall ruige bergen en heel veel watervalletjes. Alhoewel je stroom afwaarts gaat zaten er toch een aantal fanatieke stijgingen bij met mooie dorpjes en vergezichten. Om 16.00 uur en met 82 km in de benen hadden we het wel gehad.We vonden een prima Gasthof in Rietz maar gelukkig is het droog gebleven.

De derde dag 15 augustus

Na een goed ontbijt zin we om 8.45 vertrokken en begonnen we aan een afwisselende route door boomgaarden, maaisland  en natuurlijk langs een overvolle rivier.
We kwamen langs het vliegveld van Innsbruck en door de stad om leuke bekende plekjes vanaf de fiets te zien. In begin van de middag begon het te regenen en dat heeft de hele middag en avond aangehouden dus toch maar een kamer gezocht na 95 km fietsen.

De vierde dag 16 augustus

Vandaag hoofdzakelijk met poncho’s gefietst, de weg ging vooral direct langs de Inn tot we in Kufstein van de route zijn afgeweken. Om twaalf uur was hier een bijzonder orgel concert vanaf de burcht. Dit gaan we in de toekomst zeker nog eens bezoeken. Verder regen en regen dus maar weer een kamer gezocht. Dit keer een oud hotel in het centrum van Rozenheim, een oude stad maar zeker een bezoek waard.

Vijfde dag 17 augustus

Gewekt door de zon zijn we na een goed ontbijt vertrokken. Het eerste gedeelte ging langs de Inn en werd op de duur eentonig, tot we begonnen te stijgen. Regelmatig zijn we afgestapt om te lopen, ja het wordt waarschijnlijk tijd voor een fiets met ondersteuning. Het was wel een geweldige tocht vol afwisseling en door mooie plaatsen. Vooral Wasserburg is een prachtige stad en een bezoek zeker waard.
Vandaag was het dan eindelijk camping weer, maar helaas geen camping te vinden. Dit keer een hotel uitgekozen, niet duur maar prima kamer en goed restaurant.

Zesde dag 18 augustus

Met de zon gewekt dus om 09.00 uur van start. De benen hebben de afgelopen dagen redelijk moeten werken dus kozen we voor een wat kortere afstand, 60 km tot Braunau. Hier dan een camping nemen en in de middag lekker uitrusten. De tocht verliep afwisselend met delen langs de Inn maar ook door kleine dorpjes, berg op en af. Om 14.30 uur waren we de grens over in Oostenrijk en gingen we de camping zoeken, deze stond slecht aangegeven en een stukje autoweg met de fiets was levens gevaarlijk , toen maar gevraagd bij de oamc, wat een pech, camping weg. Dan maar een kamer zoeken en deze in een oud proef lokaal gevonden. Daarna de stad in en de nodige attributen voor knieën en enkels gekocht. Morgen naar Passau en misschien dat daar tot slot een camping wordt gevonden.

Zevende dag 19 augustus

Het wordt eentonig maar weer stonden we op met regen. Gelijk maar de poncho aan en het eerste stuk over de dam. We fietsten door een natuurreservaat maar door het slechte weer is dit helaas niet genieten. Na een stop en met een verbetering van het weer wordt het een afwisselende tocht langs een slingerende Inn met kleine dorpjes. Nadat de spieren ons een beetje in de steek begonnen te laten bereikten we met een blauwe lucht en volle zon Passau.

Midden in de avondspits opzoek naar de camping na een kleine stijging bereiken we een tenten plaats aan de Illz. Het is een plek met heel veel water, dus ook nu wordt het geen camping. Dan maar naar de toerist informatie. Het lukt ons om een kamer te vinden in hotel Innsento aan de plek waar de Inn in de Donau stroomt. Het is de duurste van de reis maar zeker niet de beste.

Morgen gaan we Passau bekijken en de terugtocht voorbereiden.

Achtste dag 20 augustus

Een uur later dan normaal opgestaan, een lekkere yoghurt en een trosje druiven als ontbijt en dan eerst naar het station. Het is een kwartier fietsen, zonder bagage (wel relax). We boekten een treinreis met 1x overstappen in Wells. 8.00 uur vertrek en dan om 14.00 uur in Landeck. Vervolgens gaan we Passau in, een stad met vele bezienswaardigheden en een lange geschiedenis. We lopen als echte gepensioneerden door de stad en gaan om 15.00 uur terug naar het Hotel. Hier nemen we een sauna en gaan de voorbereidingen treffen voor de treinreis. Inmiddels een berichtje van onze zoon of we even koffie komen drinken in St. Morrits. Dit wordt er morgen bij ingepland.

Negende dag 21 augustus

We staan vroeg op om optijd op het station te zijn. Het reizen met fietsen en baggage is altijd een heel gedoe, zeker als er op de stations geen liften aanwezig zijn en je met de fiets met volle bepakkingvonder het spoor door moet. Maar ook deze keer is het weer gelukt en hebben we fietsen plus baggage optijd in de trein. Ook de overstap in Wells lukt en zo komen we na 5 uur reizen over een afstand van ruim 500km in Landeck aan. We hebben geluk als we het station uitkomen, we hebben nog net 5 minuten om de bus te halen die ons naar het eindpunt (begin punt) zal brengen. Om drie uur zijn we weer in Pfunds.

We nemen een douche frissen ons verder op en stappen in de auto om na ruim 100KM onze zoon, schoondochter en kleindochter na vijf weken weer te zien. Onze kleindochter had hier de waterpokken. Het was gezellig samen zijn.

Tiende dag 22 augustus

Terug naar de caravan op de camping aan de Keutschach am See. Onderweg nog even de snaps ophalen die we hadden gekocht maar niet meer in de fietstassen paste. Om 17.00 uur kwamen we op de camping aan en werden warm onthaald door onze dochter, schoonzoon en twee kleinzoons. Wij kunnen weer een rivier toevoegen aan de reeks die we de afgelopen jaren hebben gevolgd. Met dank aan de fietsboeken die we bij Holliday Sport hebben gekocht.

Conclusie mooie tocht ondanks de vele regen met één opmerking, dat de wegbewijziging in Oostenrijk beter is dan in Duitsland. In totaal hebben we 480 km gefietst. Voor ons staat in 2015 een fietstocht in Burgerland Oostenrijk (de jubileumroute) gepland maar dan met e-bikes.